Tuesday 3 June 2014

Ikan Siakap Stim/Kukus

Hari ni saya sebenarnya tak ada berapa mood nak menulis, tapi terpaksa. Biasa la, orang baru nak berblog ni, kena la rajin-rajinkan diri untuk menaip something. otak ni, nak tak nak kena fikir something new untuk next entri.so, untuk kali ni, saya nak share resepi. macam yang saya citer dalam entri sebelum ni, saya ada gi beli ikan kat pasar ikan kat tempat saya. Tak jauh pun, dalam 20 minit naik basikal tua(feberet basikal tu!!!, sebab dah lama takde basikal sejak sekolah rendah). Berbalik kepada resepi, saya dapat resepi ni dari mama saya. biasanya, saya tengok dalam internet je. Cumanya, this time, i want to make a delicious menu, but with simple ingredients. LAgipun, yang saya tengok dalam blog2 masakan(nanti entri pasal ni akan saya share yer), banyak jugak sos2 yang susah nak dapat kat sini dan saya pun malas nak cari sangat terpaksa digunakan. Sos tiram la, sos ikan la. Dipendekkan pot pet pot pet  ni, menunya adalah IKAN SIAKAP STIM. 
Ni mesej WhatsApp resepi dari my mom!! 

Ni pulak gambar Ikan Siakap Stim yang saya buat. Sorry la, gambar tak berapa menarik sangat.

Bahan-bahan Utama
Ikan siakap
Halia
Bawang Putih
Serai
Bawang Besar

Bahan-bahan tambahan(Ikut Suka)
Tomato
Cendawan
Capcicum
Bawang Besar

Cara-cara
1. Ikan dibersihkan sebaiknya. Perut, Insang, Sisik mesti dibuang. Badan ikan juga dikelar depan dan belakang
2. Cukakan ikan selama 15 minit untuk hilangkan bau.
3. Sementara itu, blend halia dan bawang putih dan garam bersama untuk dijadikan bahan lumur ikan.
4. Setelah 15 minit, bersihkan ikan dengan air untuk hilangkan rasa cuka, kemudian lumurkan ikan dengan bahan yang yang dah diblend tadi.
5. Biarkan selama 10 minit.
6. Kemudian, letakkan halia  yang dipotong kecil2 di atas pinggan dan letakkan ikan diatasnya.
7. Taburkan diatas ikan dengan bawang besar dan sayur-sayur lain.
8. Taburkan gula di atas ikan dan tuangkan minyak lebih kurang 2 sudu(sebaiknya minyak sayur)
9. Last step, kukuskan ikan di atas pengukus yang sudah mendidih selama 15-20 minit. Pastikan guna api yang sederhana.


Enjoy the Recipe!!!

No comments:

Post a Comment