Saturday 14 June 2014

Inilah Rumah Saya!!!

Kali ni, just entri ringkas je. Mcam yang saya janji semalam, saya akan tunjuk rumah saya kat sini. Mostly, rumah orang yang belum kahwin kat Jepun memang macam ni. Bila dah kahwin, baru la diaorang akan cari rumah yang complete. ada 2-3 bilik. ada ruang keluarga. ada dapur yang besar. ada ruang tamu dan sebagainya. kalau yang duit banyak sikit, akan cari sebiji rumah terus...kalau kat tempat saya, sebab kawasan 'kampung' , sekadar pengamatan saya, orang yang tinggal kat rumah sebijik tu kebanyakannya orang tua. mungkin diaorang dah pencen dan duit banyak. lagipun anak diaorang tak ramai. Biasanya anak diaorang 2-3 orang je. tu pun kalau anak mereka tak merantau ke tempat lain. kalau family yang anaknya merantau/ bekerja kat tempat lain, rumah besar tu sepi je.
Errr...ke sebab memang diaorang ni jenis tak bising2?? Wallahua'lam..
Kalau kat Malaysia, especially kampung saya, Kampung Tanjung( nak sebut jugak nama kampung saya ni, hihi) ..kalau family yang anak cucu ramai, memang agak bising laa..saya suka suasana mcam tu..suka sangat.

hermmmmm...sedih kan dengar pasal orang tua kat Sini??

okeylah, Enjoy the picture yer!!!

Ni bangunan rumah saya. Tulisan' Lake House 1' tu tertutup sikit. Gambar ni saya ambik time nak maghrib semalam. Kalau ada background sunset, maybe lagi feel kot..^_^


Ni rumah saya, paling hujung. Nombor bilik 112. Jemput datang ek..hihi

Ni pulak ruang kehidupan saya. Baru siap kemas tadi sikit. Nak letak gmbar dalam blog mesti la kena cantik2 sikit kan.:)

Ni dapur saya. Yang ni gambar time awal2 masuk rumah ni. Peti ais pun belum ada lgi time ni. Nak letak recent punya gambar sebenarnya, tapi malu sebab bersepah. Atas lantai bertepung, sebab baru lepas buat capati( nanti akan dikongsi citer pasal capati ni). Dapur pulak berminyak. pinggan ada yang belum dibasuh. Huhu..sabor je laa..

Yang ni pulak almari saya. Saya sebenarnya, kalau boleh nak almari macam citer Doraemon tu. nnti boleh tidur dalam almari mcam doraemon. Haha..Tapi almari ni tak boleh, sebab almari ni terpisah. Kalau almari yang pintunya mcam sliding door tu, biasanya almarinya tak terpisah, dan ada dua part je, atas dan bawah. 

Ni pulak gambar dari balkoni saya. Tempat yang paling saya suka compare dengan dapur.hihi..walaupun kat dapur, boleh masak, boleh makan, boleh minum tapi saya kat balkoni ni, rasa tenang sangat. Angin pulk terus masuk dalam bilik saya tu. takde la panas sangat nnti. Alhamdulillah.

Habis sudah citer..

P/s: agak2 la kan, kalau kat dunia ni, saya punya rumah punya la besar, siap ada dapur lagi. Kat dalam kubur nnti macammana ek.

orang yang Allah redha, insyaAllah akan dapat kubur yang luas, siap boleh solat dan baca quran lagi dalam kubur.
Janji Allah swt dan Rasulullah saw itu adalah benar. Tersangat benar.

Ya Allah, ampunilah akan kelalaian kami sewaktu hidupnya kami di dunia ini. Amiinn.

P/s: next punya entri, insyaAllah saya akan share doa masuk rumah dan keluar rumah. Semoga bermanfaat.





No comments:

Post a Comment