Thursday 26 June 2014

Budak Baru Belajar

Recently, saya banyak kena translate bahan2 rujukan untuk research saya dari bahasa english ke bahasa jepun.

Lepas translate, saya kena 'present'kan kepada junior2 saya. Pun dalam bahasa jepun. Esok ni, adalah last presentation saya untuk junior dan ini bererti, lepas ni saya akan terus go on ngn research saya. Research yang akan saya buat ada kaitan ngn Archimedes spiral. 

Ni la rupa Archimedes Spiral yang tak berapa Spiral ..saya lukis pakai tangan je, tak nk ambik dari google or any sources sbb bimbng tak pasal2 nnti kena saman sbb mencuri hakcipta orang lain..huhu


Sebab takde ada senpai(senior) yang pernah buat research ni, agak 'taihen'(susah) la jugak research saya ni.

Soooooo...

Hari ni, saya nak kongsi ngan korang benda yang saya belajar time saya 'translate'kan semua nota2 tu.

Tak susah pun. Simple je. Lagipun, benda ni saya supposely tahu time sekolah rendah lagi, tapi sebab time kecik2 dulu tak berapa minat sangat ngan English, itu yang time tua2 macam ni baru tahu.

Time translate tu, saya terjumpa "i.e." tapi  saya tak faham apa mksudnya. Disebabkan nk tahu lebih detail, saya pun google la apa benda i.e. dan e.g. tu.

i.e.
i.e. bererti id est yang berasal dari bahasa latin yang bermaksud that is/in other words. Cara sebutan pulak, boleh sebut sebagai dua huruf iaitu i.e. ataupun that is

e.g.
e.g. bererti exemplum gratia yang juga berasal dari bahasa latin yang membawa maksud for example. Cara nk sebut macam i.e. jugak, sama ada nk sebut sebagai 2 huruf, iaitu e.g. ataupun boleh sebut sebagai for example

Itu la lebih kurang pasal entri hari ni. Semoga bermanfaat untuk semua.


No comments:

Post a Comment