Tuesday 24 June 2014

Penangan Stress

Hoooolaaaaaa....

Lama tak kongsi citer ngn korang. Sori la ek...sebenarnya, 2-3 ari lepas saya stress. Itu yng nk mengupdate blog pun malas..

**septutnya saya update entri ni ke dlam blog saya 2 hari lepas

"Apa kau stress do??kau bukan buat apa2 pun..."

Haaa..itu la jawapan dia. Sebab tak buat apa2 tu la saya stress. Kalau nak ikut citer sebenarnya, saya dah plan banyak benda nak buat time2 hujung minggu lpas.

Saya plan nak gi tidur kat umah member saya kat Shunan-shi. Kalau kat sana nnti, saya boleh buat byk benda kat sana. Tapi, kekkyoku(last2) saya tak pergi dan tak buat apa2 kat umah. Dah janji pun kena cancel balik ngn Mas Tono, member saya tu. Nasib baik, Mas Tono ni baik orangnya, mudah memahami.

Stress tu benda biasa sebenarnya dalm life ni. Saya tahu. Cuma bila saya tak dapat control dan cuba cari jaln untuk hilangkan stress tu ngan benda2 mengarut, itu yang menambah parah stress saya tu.

Saya gi supermarket untuk beli barang2 makan. Time tu, saya hanyalah nak release stress ngn 'shopping. Time beli tu, saya ambik je semua benda yng terlintas dalam kepala. 
Ambik dan bayar terus.

Kalau ikut kebiasaan saya, saya hanya akan ambik barang yang perlu je. Tapi time stress hari tu, memang tak peduli, perlu ke tak barang tu, ambik je. Tak nk pikir byk2. Itu yang sampai terbeli KATIL tu. 

katil??

Yer katil..


Rumah saya takde katil. Awal2 dulu, saya sengaja taknk beli katil, sebbnya nk bagi bilik saya luas, biar nnti boleh guna bilik saya tu untuk solat jemaah. Lepas tu, kalu ada tetamu, diaorang boleh menginap di rumah saya. 

Tu plan asal sebenarnya. Tapi, sbab gara2 stress, tanpa fikir panjang saya terus beli katil. Beli yang murah je. 

Murah2 pun, lebih kurang 6000 yen juga!!

Adoiii..poket saya sakit..

Haaa..tu citer saya pasal stress. Sebelum saya tamatkn entri ni,  One thing yang saya betul2 dpt rasa time stress tu dan saya nak kongsi ngan korang yang baca blog saya yang tak semengah ni..

During that time, saya try buat mcam2 untuk hilangkn serabut saya. Not just shopping all the things, but also saya dengar lagu dan tengok movie. 

Saya abaikn Quran dan zikir. Perasaan nk baca ada, tapi time tu saya lebih memilih untuk dengar lagu dan tgk movie. 

"So, apa masalahnya??"

Bila saya dengar lagu dan tgk movie, hati saya memang tak serabut. Relaks. Damai. Tapi, saya dapat rasa ada something yang tak cukup dalam diri saya time tu. saya nk describe benda apa tu pun tak boleh. Saya tak tahu.

But, alhamdulillah. Once saya try untuk concentrate on my solat, saya dapt rasa the 'real peace'. Ketenangan yang jauh lebih seronok dari shopping, dengar lgu dan tgk movie. Real peace yang saya pun tak dapt nk 'describe'kan macam mana.

That's why my dearest brothers and sisters, i'm telling you this.

Please do not neglect our Religion. Try to make some effort for our imaan and amal.

O Allah, please forgive me and all of this ummah for our sins.

No comments:

Post a Comment