Wednesday 11 June 2014

Melayu vs Jepun

"Aku takut la Danial.."
"Kau takut apa...??"
"Aku takut tak boleh graduate la.."
Member saya pun gelak..haha..

End of story.

 Haha..takdelah, ada pnjang lgi bnda nak citer ni. Sebenarnya gini citernya,..dalam 2-3 minggu lepas, sensei saya dah bgi senarai tema untuk research saya dan member2 yng lain jugak. Cumanya, untuk tema tu, secara general je. Nak buat research mcm mana tu, saya kena fikir sendiri. 

Haa..tu la yang pening2 ni. saya tak tahu nk buat research apa. Jadinya, saya  dengan semangat pergi la cari past year thesis milik senpai2 kitaorang. Nak cari ilham la katakan.

 Lagipun, saya masih blur konsep 'kenkyuu', which mean research kat Jepun ni. Maklum laa..sepanjang saya di beljar di Malaysia kat Unisel, semuanya sensei 'suap' je. Takde yang nk kena fikir sendiri. Kalau buat jikken(experiment) pun, result experiment tu pun kita dah tahu mcm mana, just kena buat experiment tu blik, dan dapatkan result yang sama. 

Herrmmm...

Ok, sambung citer balik.
Lepas tu, saya pun ambik baca beberapa thesis yang senpai2 lab kitaorang buat. 

Oooo...mcm ni ruparupanya ronbun(thesis).^_^(happy face)

Walaupun saya dah tahu kenkyuu ni mcm mana, yang tak bestnye sebab benda tu still dalam japanese...arrrrrggghhh 

Ni la thesis senpai Melayu saya. Nama tu, saya tak tunjuk, sbb nk jaga privasi senpai ni.


Dah kau kat jepun, memng sah2 la thesis tu dalam bahasa jepun. Huhu..
Takpelah, baca je la..nk buat mcm mna...

Time saya nk pilih2 fail2 Thesis tu, terpaksa la saya 'patah'kan tengkuk saya , sebab fail2 tu disusun menegak kat almari. Oghe kelate sebut 'teleng' gaya tu. Dah la kena 'teleng', kena pulk bongkokkn belakang. 
Aduhhhh...!!!

Iiisshh, tak bersyukur betul saya ni, asyik mengomen je..hihi

Time tgh2 cari tu, ternmpk la satu tulisan dalam huruf roman. Takde kanji. Takde hiragana. Takde katakana.

Owhhh..terus je saya ambik thesis tu. Sah2, kalau tulisan panjang mcm tu dan dalam huruf roman, memng nama orang Melayu. Dan memang betul thesis tu milik senpai melayu 2 tahun lepas. Maksudnya, time saya baru datang jepun, senpai tu dah abis study.

Saya pun terus ambik dan baca laaa thesis tu. baca punya baca. Ehhh, dah abis dah. Nak baca japanese punya thesis punya la merangkak, tapi baca yang student melayu buat, tup2 dah abis..
(Ceee..nada tak puas hati)

Nipis sangat ke thesis ni??Tgk muka surat, bnyak jugak. dalam 30-40 muka surat.
 
Ke thesis ni dalam english?? Tak jugak. Semua kanji je ni. Kanji pun susah2.

Ke banyak gambar??tak jugak. lebih kurang thesis japanese jugak. 

Ke bahasa jepun aku power sangat ni?? 'Power' la sangat..huhu..

Kenapa ek??*garu kepala*

Ke sebab thesis ni, orang melayu yang tulis? Errrr..mgkin la kot. sebab bila ingat2 balik, memng time saya belajar bahasa Jepun ngan sensei Hasparina dan Sensei Rohana time kat JAD dulu, walaupun mereka cakap jepun laju, tapi saya sebagai student mereka ni dapat tangkap apa sensei2 ni nk cakap. Tapi, bila sensei2 jepun yang cakap, kadang2 tu, kita kena fikir blik apa yng sensei tu nk cakap. Sampai saya kena tanya member lain," apa sensei xxx ni cakap??" Hoho..

nk bgi bukti saintifik takde la pulak..cumanya memang mcm tu..mungkin ni sebb sense/instinct orang melayu kot..

Sebut nama sensei bahasa jepun saya tadi, buat saya teringat kat diaorang..
TERIMA KASIH SENSEI HASPARINA DAN SENSEI ROHANA SEBAB MENGAJAR KITAORANG...

Ehhh..apa saya nak citer ni..
Entahlaa...saya nak 'refleksi diri' balik pun dah tak boleh..sbb otak dah slow
Maybe satu je la kot..

JGN BYK KOMEN TAPI BANYAKKAN BERSYUKUR. 

Oklah..eden nak masuk beristirehat dulu..
Letih jugak ber'blog' ni..
 
Semoga entry ni bermanfaat ek..

Usaha atas iman dan amal





No comments:

Post a Comment