Friday 13 June 2014

Resepi Lassie

Bersua kita lagi dalam Dapur Lake House (hihi...Lake House ni nama apartmen saya)

Apartment??

"Perghh...kaya giler budak2 yng studi kat jepun, sampai tinggal kat dalam apartment."  

Mesti tu yang korang fikir kan??
Ermmmm...mcm mna nak cakap ek..senang citer, apartment saya dan member2 saya yang lain ni tak mcm yang korang fikir..saya pun pelik kenapa kat sini, mereka istilahkan rumah kami sebagai apartmen(dalam bahasa jepun, apa-to). 
Kalau kat Malaysia, apartment tu mesti besar kan..ada 2 atau 3 bilik, 1 dapur, 1ruang tamu, 2 tandas. Betul kan??ke salah gambaran apartment kat Malaysia tu? Huhu..

Kalau kat sini, apartment ada 2 jenis. untuk single dan couple. Jadi boleh pilih ikut keperluan. Kalau macam saya, saya pilih single. reasonnya lebih murah. lagipun, sebabnya saya takder plan nak sambung master kat Jepun, bererti isteri saya juga tak akan tinggal kat Jepun ngan saya in future. Bukan tak nak tinggal kat Jepun ngan isteri, tapi 'Aku enggak betah lama-lama di sini, kangen sama Malaysia'. Faham dok??Kalau tak faham kena pergi tanya pakcik2 or makcik2 indonesia. Bye bye Nihon!!!

Tengok!!dah melalut dah. Lari topik. Saya sambung balik..hihi
Apartment saya kat sini, ada 3 main part, ada tandas, ada ruangan Dapur, dan ada ruang kehidupan. Ruang kehidupan ni adalah segalagalanya. Ruang tamu kat sini.ruangan tidur pun kat sini.Ruangan makan pun kat sini.  
Tapi part yang paling saya suka rumah saya ni adalah beranda. Dari beranda rumah saya, boleh nampak tasik dan angin boleh masuk directly ke rumah saya. Alhamdulillah!!! Jarang sangat saya tutup sliding door rumah saya tu, sebab saya suka udara luar.sejuk walaupun dah summer^_^

Stop pasal apartmen, sekarang ni saya nak citer pasal Resepi Lassie dan nak share satu doa khas dari Rasulullah saw. Doa apa??yang tu kena la tunggu. Lepas bagi  resepi, saya akan share doa tu.

Gambar tak berapa cantik..gomen ne

Resepi Lassie(mangga)
Sumber: youtube
Olahan: Muhammad@Fahmi

Bahan2
Susu(1 gelas)
Yogurt plain(1 gelas)
Gula(2-3 sb)
Mangga (optional)

Step-step(Lassie biasa)
1. Masukkan ke dalam blender susu dan yogurt serta gula. Blend sehingga sebati

( Lassie Mangga)
1. Buat lassie biasa
2. Sejukbekukan mangga yang telah dipotong kecil2.
3. Blend mangga beku dengan sedikit air.
4. Masukkan mangga yang dah siap diblend ke dalam gelas, kemudian diikuti dengan lassie .

Siappp!!!!

Mudah, kan!!!!!

Sekarang ni saya nak share doa dengan korang pulak. Doa kali ni, adalah doa minum susu. Sesuai dengan entri kali ni. Engredients pun basically dari susu.^_^..jom amal yop!!

"Allahummabaariklanaa fiihi wazidnaa minhu"
(Ya Allah, berkatilah susu ini dan tambahilah ia)
*maksud doa ni lebih kurang la
*untuk lebih detail, boleh rujuk ustaz2 :)

Habis sudah entri kali ini..
Semoga bertemu lagi dalam next siaran Dapur Lake House . Ikuti kami di 
bumi-kehidupan@blogspot.com. 

P/s: next entri adalah gambar2 rumah saya..:). Short entri.





No comments:

Post a Comment