Sunday 29 June 2014

Majlis Sambut Menantu

Hai korang...

Alhamdulillah, dalam seminggu ni saya bahagia sangat isteri saya berada dekat ngan saya. Kami dpt masak sama2. Mkn sama2. Everythings that we done, we made it together.

"Patut la blog tak ber'update' dah 2-3 hari.."

Huhu...mgkin kot. No comment..=)

Dah2..taknk citer lebih2 pasal kawen2 ni. Nnti ada jugk yang taknk follow blog saya nih sebb 'mkn hati' ngan entri ni..hihi

Hari ni, saya nk share something ngn korang yang sudi baca blog nih..something yang maybe korang bleh ambik as lesson in our everyday life.

Last thursday, saya ada buat majlis sikit untuk kenalkan isteri saya kepada semua Malaysian females yang ada kat Ube ni. Ada la lebih kurang 15 orang semuanya.

Jadinya, untuk majlis ni kena la buat makn sikit2..

Yer dokk??

Kebetulan hari khamis tu jugak, saya kena gi repair kereta kat kedai. Sebb saya dah janji ngn mekanik tu, saya tak nk la ubah tarikh tu. dah la janji pukul 5:00 ptng pulk tu. 

majlisnyer pukul 8:00.

Saya bajet, repair2 tu akan ambik masa 1jam setengah

Kiranya, hari tu, saya agak kelam kabut. Nak tolong isteri saya masak2 lagi. Nak cari iron lagi, untuk isteri saya seterika tudungnya. 

Dalam kelam kabut tu, bila saya sampai kat kedai kerta dalam pukul 5 tu, orang  kedai tu kata mgkin untuk repair kerta saya tu, ambik masa 2 jam. Saya dah cuak. Takut terlambt pulk saya blik ke rumah nnti. At that time, bnda yang terlintas dalam kepala saya, adalah untuk doa kat Allah biar Allah permudahkn, percepatkn urusan repair kereta tu. tapi, sebb kelemahan saya, i'm just ignored the 'feeling'. 

Saya memilih untuk duduk menunggu sambil Update blog saya.. 

Blogger baru kena la rajin2 sikit..hihi

But then, with the power of Allah, Allah jadikan urusan repair kereta tu siap dalm masa kurang lebih 1 jam 10 minit. Subhanallah dan Astaghfirullah atas kemalasan saya nk doa kat Allah swt.

Lebih cepat dari expectation saya dan expectation orang kedai tu..

Lepas repair, saya terus pulang ke rumah  untuk tolong isteri saya. Before tolong masak2, Bila sampai umah, saya cepat2 mesej kawan perempuan saya nk mintk pinjm iron. 

Nama kawan saya tu, tak perlu mention la kot ek...biarlah rahsia..

Member saya tu pun kata 'okeyy', saya terus naik basikal dan gi rumah member saya tu nk ambik iron.

Nak dijadikan citer, dalam hati saya, saya terlintas yang alangkah untungnya kalau member perempuan tu bagi je terus pada saya. Dulu saya ada simpan iron, tapi sebb jarang guna, saya bagi kat junior perempuan saya yang baru datang . Takdela dia perlu beli yang baru iron tu.

Dah nama laki, mana nak guna sangat iron2 ni.. 

Bila saya terlintas tu, saya terlintas lagi untuk doa dengan Allah biar Allah buat member saya tu, beri terus saya iron tu. tapi , once again, i'm just ignored the 'feeling'.

Alhamdulillah, bila saya sampai kat umah member saya tu, bila saya ambik je iron tu dari tangan member saya, dia terus kata..

"Kau ambik je la iron ni.."

Saya yang dengar terus serba salah..

Tak nak terima offer tu, tapi hati berkehendak kat iron.

Nak ambik iron tu, tapi malu2 pulk..

Akhirnya, tanpa fikir panjang saya terima offer tu. kiranya kes memalukan diri jugak la. Walaupun tak memalukan sangt..

Tengok tu korang...
Allah always know what in our heart. Walaupun saya yang lemah ni malas berdoa kat Allah, tapi Allah bagi mcm tu je benda yang terlintas kat dalam otak saya ni..

So, maybe korang boleh fikir fikirkan sendiri apa yang saya nak sentuh dalam entri saya kali ni... It's quite a lot beneficial to those who want to think....maybe..

But, one thing that i can conclude is that, always pray to Allah in whatever we want, or whatever we are going to do..
Bila kita mintak ngan Allah, dan Allah makbulkan doa kita ngan segera, bayangkan betapa kita akan rasa Yang Allah Dekat sangat ngn kita...

Wallahua'lam

P/s: happy RAMADHAN untuk semua..dan in case, my junior yang saya beri iron tu, terbaca entri ni, tak perlu rasa bersalah, just use it. It is yours.

No comments:

Post a Comment