Thursday 31 July 2014

Kisah Duit Raya

Selamat Hari Raya semua...

Ni entri saya yang first kat Malaysia. Waktu mula tulis ni pun, saya still kat airport KLIA2, tengah tunggu flight blik Kelantan..

Mula-mulanya ingat nk tulis before bertolak blik dari Jepun, kononnya nk jadikan last entri kat Jepun before blik ber'cuti' kat Malaysia, tapi sbb takde mood n letih sesangat, saya pun tak la menaip waktu tu..

Time otw balik waktu tu, bnyak benda menarik yang berlaku. however, yang tu saya akn stori mori dalam entri lain. 
Ari ni, saya nk citer pasal Duit Raya..

Bnyak bnda saya nk citer...but of course la,most entri yang saya tulis, mesti berkaitan ngn personal experience saya...so, harap korang boleh enjoy la yer..
 
Seingat saya, time saya kecik2, duit raya saya ciput je...sebabnya, saya n adik beradik saya bukan kaki berjaln nk gi kutip duit kat rumah jiran2..duit raya tu, saya hanya dapat dari saudara mara je, cmpur sekali ngn kawan2 ayah saya yang datang beraya kat umah kami. Hampir tiap2 kali dapat duit, saya akan kira balik hasil2 duit saya. N bila dah abis musim raya, saya akan bahagikan duit saya. Sebahagian untuk tabung haji dan sebahagian lagi untuk enjoy...

Sekrang ni, bila dah boleh berfikir..satu bnda yng saya perasan, walaupun ciput, tapi dari segi bilangan orang yang bagi tu kalau nk dicomparekan dengan zamn sekarang boleh tahan ramai.. Reasonnya, wallahua'lam. Boleh jadi sebb ekonomi time tu tak teruk sangat, jadi hampir semua orang akn cuba untuk memberi walaupun sikit..

Then, bila saya masuk sekolah menengah n universiti, time ni la kemuncak keuntungan dalam pengumpulan duit raya saya.. Sekali dapat, dah tak main 2-3 ringgit, terus dapat wang warna merah(rm10) or hijau(rm50). Abis raya tu, hmpir rm300 jugak la dapat, walaupun saya dah tak dapat sangat duit dari orang..

Rm300 je ke..??

Ye laa, rm300 jerrr..korang maybe lgi dapt byk, tapi untuk saya, rm300 tu la peak saya.. time2 mcm ni seronok sangat..jadi Orang Kaya Sementara.

Then, 

Satu lagi fasa, yang ni paling menyedihkan.. Duit raya dah hmpir menjadi 0. Which mean, saya dah tak dapat sangat duit dari orang.. Dah tak dapt dah..:(. Bila dah bersalam, hati tu duk berharap je, kot2 ada sedara yang nk hulur duit. Nak mintak malu. Nak buat muka seposen pun malu..
Fasa tu bermula taun lepas. Taun lepas, saya berkahwin dan taun lepas jugak la saya mula belajar kat Jepun.
So, saya tak boleh nk fikir sebb apa saya dah tak dapt duit raya...

Abis fasa2 duit raya saya...
Skang saya nk citer pasal len pulak..
Maybe korang dah boring, cumanya just keep reading, nnti saya akn 'relate'kan dan 'conclude'kan semua tu...

Since taun lepas, saya dah jadi pak sedara. Tapi, taun lepas perasaan sebagai pak sedara dan orang dewasa tu tak wujud lagi. Rasa mcm budak2 lgi..
Tapi , taun ni, Allah dah letakkan sikit dalm hati saya perasaan sebagai orang dewasa. Perasaan untuk memberi..

It's my turn to give duit raya..and alhamdulillah, this time, i got the chance to give. Walaupun, tak semua saya bagi. Bajet ciput. Saya bagi kat knAk2 jer..

Saya pernah terfikir, knapa kena bagi duit raya?? Nabi tak pernah ajar pun. Macam membazir pun ada. Saya tak faham hikmah bagi duit raya tu, sampailah ari ini..bila kita dah bagi, baru kita akn faham..banyak sangat hikmahnya.

Actually, last week before Raya, saya ada buat survey sikit pasal duit raya. Bila last time mostly people dpt duit raya dan bila waktu someone suppose to give Duit Raya to peoples?? Choice untuk both question tak banyak, ada 3 jer.. Time kawen, time kerja n lain2..

Mula2 saya buat survey tu, saya memang berniat nk tahu, but bila saya dah bagi duit raya, semua tu dah tak penting.. Perasaan bila mem'beri' tu, Allah je la yang tahu..orang yang boleh memberi dalam keadaan gembira, orangtsrsebut adalah seorang yang kaya hati..senang hati bila dpt tgk wajah kanak2 bila dapt duit raya..mereka happy sesangat..untuk kesan jangka panjang, kank2 or anyone tersebut, akan senang dengan kita..

Tak perlu guna alasan, 

saya still student jadi saya tak perlu memberi..

saya belum kerja, jadi saya tak perlu memberi...

saya belum kawen, jadi saya tak perlu memberi..

But always find a reason to give..

I got some extra money, so it is better for me to give..

I got new niece, so it is better for me to give...

I'm gonna be an adult, so it is better for me to give..

N whatso ever reasons sekalipun..

So, jom memberi..

*p/s:  saya keluarkan sedikit duit untuk duit raya, tanpa harapkn dapat duit raya sedikitpun dari sesiapa. Tapi, Allah yang maha Kaya, telah ganti balik duit raya yang saya keluarkan dengan perantaraan somebody, which mean saya dapat duit raya.




No comments:

Post a Comment