Monday 21 July 2014

Minggu Terakhir

Pejam celik, pejam celik..

Lagi seminggu kita semua akan mula berhari raya..

Dan kurang lagi seminggu, saya akan mnjejakkan kaki saya di bumi Malaysia..

Hoho.. Tak sabarnya..

Dan lagi seminggu juga la.. Ramadhan akan 'blah' dari kita..

Sejujurnya, saya tak boleh nk state my own feeling pasal bnda nih..sedih ke..gembira ke..
 
I'm just don't know...

So, mlm ni, saya nak bukak stori mori ngn uolls..pasal saya 2-3 tahun yang lepas time waktu2 penghujung Ramadhan..hari yang sama tapi tahun yang berbeza...

Kita flash back dulu tape memori saya..


The story begin when i was in the last year during my study in Malaysia. Waktu tu bulan puasa dan bila time2 nk masuk musim raya tu, pihak YPM(penaja kami), bagi kami pulang bercuti raya selama 2 minggu. Jadi sempat la saya dan teman2 nk puasa kat rumah seminggu dan raya seminggu.

Orang jepun kata "choudou ii"
(maksud dia lebih kurang'sesuai sangat' )

Bagus kan??

 Walaupun sistem pelajaran kami berorientasikan sistem Jepun, tapi Pihak pengurusan takdelah se'rigid' sangat dengan perkara2 mcm ni..
Kalau saya nk compare ngan adik saya sekarang yang belajar kat Mlaysia skrang ni pun, dia boleh balik raya pun 2-3 ari sebelum raya, tu pun seminggu je cutinya.. Terkejut saya bila saya dapt tahu pasal tu dari Abah saya..

Sambung citer balik..

Then, bila saya dapat chance mcm tu, saya tak balik kampung terus..bukan taknk bukak puasa ngan my parents ke..cumanya, saya nk sangat buat 'amal' lebih sikit time2 mcm ni..

So...

Saya guna my last 10 days Ramadhan (precisely around one week) in the path of Allah..saya bersama dengan pakcik2 kenalan saya dari Shah Alam. Antaranya Dr. Fuad dan anaknya, yang hafiz Quran dan skrang beljar di South Afrika dalambidang agama.

Jujur saya katakan, itulah hari2 terbaik saya dalam Ramadhan sepanjang saya pernah hidup. 

Setiap detik dalam tempoh seminggu itu, saya rasakan Allah sentiasa bersama saya.

Mkn saya. Tidur saya. Buang Air saya. Segala-galanya.

Sehingga saya rasa seolah2 yang sekiranya saya mintak(doa) apa2 kat Allah time tu, saya tak akan pernah dikecewakan...Allah akan makbulkan terus.

Hari2 tersebut saya lalui dengan mendengar cerita2 mengenai kebrsaran Allah. 

Hari2 tersebut saya lalui dengan bercakap mengenai kebesaran Allah

Allah itu laa. Allah ini laa.  Bla...blaa..

Hari2 tersebut dengan saya dengar hadith2 Rasulullah saw.

Hari2 tersebut saya lalui dengan membaca hadith Rasulullah saw.

Dari Abu Hurairah...Dari Ibnu Umar..dan mcm2 nama sahabat lagi..

Dan macm2 lagi yang saya buat ngn pakcik2 dan abng2 kenalan saya..

Nikmat sangat2...!!!

Bahkan, kalu Allah nk saya mati time 2 pun , saya tidak ada penyesalan sedikit pun..

Waktu tu, kalau saya ada perasaan jealous pun, saya hanyalah jealous kepada anak dr. Fuad. 

Muhammad Fuad kalau tak silap saya nama dia.

Jealous???kenapa??

Saya jealous sebb, waktu2 siang saya akan baca Quran. Punya saya struggle nk baca Quran tu, Allah je la yang tahu..

Tapi, Muhammad ni boleh baca Quran mcm tu je..laju dan sedap. Sejam dia baca Quran mungkin dah 2 atau 3 kali gnda dari apa yang saya baca..

Kadang2 saya ada curi2 dengar bacaan Quran dia.. 
Biasa la Hafiz quran..

Subhanallah!!

 Ya Allah, mgkin aku tak mampu untuk menjadi hafiz QuranMu, maka Engkau jadikanlah anakanakku sebagai hafiz2 QuranMu.

..................~.................~...................

Okeylah, that's all for tonight. Saya just seronok untuk ingat blik pengalaman2 lepas dan saya RINDU sangat untuk dengan bnda2 itu semua.

Hopefully, apa yang saya share ni bermnfaat untuk saya dan korang..

Usaha Atas Iman dan Amal





No comments:

Post a Comment