Saturday 19 July 2014

MH17: Ujian Buat Malaysia

Sebagaimana yang kita tahu. 2-3 hari yang lepas, Malaysia sekali lagi telah dikejutkan dengan berita sedih berkaitan kecelakaan Kapal terbang milik Malaysia Airlines. 

Jangan salahkan Malaysia Airlines, saya yakin yang Malaysia Airlines jugak sentiasa mengharapkan yang terbaik buat anak2 penumpang, cuma Perancangan Allah mengatasi akan segala-galanya.

"Manusia merancang, dan Allah juga merancang. Allah lah sebaik2 perancang"

Kalau sebelum ini, kecelakaan melibatkan  kapal terbang MH370. Tapi, kali ini ianya adalah pesawat MH17 yang berlepas dari Amsterdam menuju ke KL.

Entri ini bukanlah untuk menambahkan lagi sebarang spekulasi atau 'khabar angin' mengenai 'berita sedih' ini. 

Tetapi adalah untuk support ahli keluarga para penumpang dan juga krew2 MH17. 

Walaupun, saya tak tahu samaada mereka akan membaca atau tidak akan entri ini.

Mengikut apa yang saya tahu, pesawat tersebut telah melalui kawasan 'panas' , akibat konflik antara Ukraine dan Rusia dan tanpa disangka2 pesawat MH17 telah ditembak. Suatu kejadian yang memang tidak boleh dijangka.

Diluar Jangkaan.

Kepada ahli keluarga bagi 280 penumpang dan 15 krew MH17,

Saya doakan agar anda semua dapat bersabar dan tabah dalam menghadapi ujian dan dugaan ini. 

Saya tahu yang itu bukanlah sesuatu perkara yang mudah, dan seandainya kejadian yang sama berlaku kepada saya pun, belum tentu saya dapat bersabar dan tabah.

But, saya tetap akan berdoa agar anda semua dapat bersabar dan semoga mereka yang ter'libat' dalam kejadian ini akan ditempatkan di kalangan  orang2 yang beriman dan soleh. 

Dan semoga anda semua dapat meneruskan kehidupan dengan penuh semangat walaupun setelah dugaan ini menimpa kita semua, rakyat Malaysia khususnya.


Untuk rakyat Malaysia, teruskan menyokong ahli keluarga mangsa2 MH17 dan jagalah sensitiviti mereka dalam mengeluarkan kata2. Dan sama-samalah kita menjaga diri kita dari membuat sebarang spekulasi.

No comments:

Post a Comment