Friday 4 July 2014

Hati Ni Busuk!!!

Allahurabbi...semoga Allah mengampuni saya dan Allah memperbaiki akhlak saya..

Entri kali ni, saya nk share something ngn  korang yang baca. Sebenarnya, saya taknk tulis pasal ni, sebab ini lebih kepada aib(keburukan) saya tapi bila pikir2 balik akan kebaikannya, kalau saya citer ni, saya memilih untuk share..

Tarawih semalam, bila abis je kitaorang buat 8 rakaat, nak la sambung ngn witir 3 rakaat.Tapi, biasa la..kat mana2 pun akan ada orang yang balik dulu. Tak kisah la kat Malaysia ke, Jepun ke.



Dalam otak fikiran saya, kalau pakcik2 Pakistan or Bangladesh yang blah awal, saya tak kisah sangat. Tapi, kalau yang Melayu yang nk blah awal, memang sakit hati.

Ye la..dah nama Melayu, memang kalau diaorang kata nk buat solat witir time sahur, nk Qiamllail time sahur, memang saya tak berapa nk yakin. Lebih2 lagi kat Jepun ni. Subuh dah la awal. 3:30 pagi.
Sahur tu pun boleh bangun ke tak, tak boleh nk sure.

Kenapa tak puas hati ngan Melayu je??
No specific reason. Hanya sebab orang yang blah awal tu orang Melayu.

Jadi berbalik pada citer semula, lepas dah solat witir 3 rakaat, saya pergi borak2 ngn member saya kat belakang sambil mkn2 kuih. Bukan kebiasaan saya borak2 lepas solat witir untuk Ramadhan ni. Sebbnya, biasanya saya akan terus balik ke rumah dengan isteri lepas solat tarawih dan witir.

Maka terjadilah perbualan...
Nama orang, saya rahsiakan. Untuk menjaga privasi
Saya: tulisan bold
Member: tulisan biasa

Kawan saya bagitau saya.
"Kesian si A, selalu group member tadarus Quran dia takde."
"Saper group dia.?"
"Si B..dia balik buat 20 rakaat tarawih kot, sebabnya dia selalu hilang lepas buat 8 rakaat kat sini..."
Saya tergelak kecil dengar perkataan '20 rakaat' tu tanda mengatakan benda tu mustahil dan tak logik untuk orang mcm si B

Tengok tu, busuknya hati ni..padahal mgkin apa yang diberitahu oleh teman saya pasal si B tu betul.

Allahummaghfirlii..

Pengajaran 1
'Kecik'nya hati saya dan betapa 'besar'nya hati member saya.
Sangka buruk saya dan sangka baik member saya.
Jgn berburuk sangka, sentiasalah berbaik sangka

Pengajaran 2
Jangan anggap diri kita yang berjubah, berserbang dan brselendang ini lebih baik dari orang lain, yang mungkin hanya ber't-shirt'. Mungkin orang yang kelihatan 'biasa2' di atas muka itu, sangat terkenal di langit.


Allah 'stay'kan saya ngn member saya untuk mengajar saya...Alhamdulillah..

Semoga bermanfaat..

Usaha atas iman dan amal


No comments:

Post a Comment