Friday 11 July 2014

10 Julai 2014

This entry, i made special for my beloved mom..last two days was her birthday.

Sori Mama sebab lmbt sikit..hihi

Ehmmm...dari mna saya sepatutnya mulakan penulisan saya..saya akan try untuk pendekkan penulisan saya, but at the same time saya akan luahkan 'rasa' saya. Sebelum dan sekarang...

Kita mula dari saya kecik la ek..


Tanggal 16 oktober 1992, ibu saya yang kami 6 beradik panggil sebagai 'mama' telah selamat melahirkan seorang bayi setelah 9 bulan mengandungkan bayi tersebut. 

Betapa besarnya kurniaan Allah swt kerana memberi kekuatan kepada seorang wanita untuk melahirkan seorang bayi. 

Kemudian bayi tersebut telah membesar. 1 tahun. 2 tahun. 3 tahun. 4 tahun.

 dibelai setiap saat.
 dicium setiap ketika. 
dipeluk setiap waktu

kesabaran yang terlalu besar nilainya. padahal mama saya seorang wanita yang berkerjaya. seorang pemimpin di sekolahnya.

didoa dalam doanya, agar setiap anaknya bakal berjaya. hidup 'senang' pada saat meningkat dewasa nnti.

subhanallah...!!

Malangnya, si bayi yang dibesarkn mnjadi seorang budak, seorang remaja, dan seorang dewasa yang tersangat 'degil'. 
anak yang diharapkan membesar sebagai seorang yang taat dan mendengar kata, menjadi seorang anak yang sering bermasam muka tatkala pertimbangan mama dan dirinya dalam sesuatu perkara berbeza..

merajuk.
 Berdiam seribu kata.
Berkurung dalam bilik

Itulah permainan saya..

bermula dari sekecil2 baju, seperti pakaian hinggalah sebesar2 perkara. 
I'm used to angry with my mom, sebab saya merasakan ibu saya tak pernah cuba untuk memahami kehendak saya.

But, bila saya fikir balik, 

"Adakah saya pernah memahami kehendak ibu saya??"

Memang betul ibu saya seorang yang sangat tegas dan 'keras'. 

Sehingga ke'keras'an Mama saya, selalu menyebabkan sayaberprasangka buruk terhadap Mama saya

Sering menjadi bahan perbandingan saya dengan ibu2 orang lain.

Dan sering kali, Mama saya berpura-pura 'keras'. Lembut nalurinya disembunyikan daripda pengetahuan anak-anaknya.

That's my Mama. That's not her weakness, but actually her uniquness.

Tapi tegasnya ibu saya adalah kerana kasihnya, dan bimbangnya ibu saya terhadap saya dan anak-anaknya..

Saya yang 'buta' mata hati, dalm menilai Mama saya

tak salah langsung, ibu saya untuk berkeras dengan saya, sebb ibu saya adalah pemilik mutlak saya dalam dunia ini. 

menyusu saya dari kecil. 
menyuap saya dari kecil. 
membelai saya dari kecil. 
memakaikan baju untuk saya dari kecil. memasak untuk saya dari kecil. 

Segalanya untuk kami adik beradik.

I don't know how many times i'm already made my mom cried because of me..

But alhamdulillah, Allah make me realize how important my Mama in my life..

before this, i'm used to be too shy just to say to my Mama that 'I LOVE HER', but Nowadays not anymore..I LOVE YOU, Mama..

before this, it is difficult for me to apologize to my Mama for my mistake.
Now,, i'm totally a different person. There were a lot of mistakes that i had done to my Mama.

before this, to have body contact with my Mama, i feel like it such an embarrass things, 
Now, it is no longer..it is a kind of things that should be proud of

Before this, if there was someone told something bad about my Mama, i will defense her, but without true reason. Now, if the same things happen,i will defense her because i love her sooooo much. No doubt!!!

Last but not least,
To my dad, which we used to call as Abah, i want to thanks him because Abah always take care of Mama. Always love her. And always be there for her.

InsyaAllah, Mama's love to Abah will be last forever, and i'm sure that your love to Mama also will be same.

May Allah ease me to always be near to my parents, especially my beloved Mama

Allah's love n Rasulullah's love made me love my mom..

I'm sorry Mama for everything i had done.insyaAllah i'm gonna be a better person, a better son for you.

O Allah, please forgive me, my Abah and Mama and all of Mukmin..(surah ibrahim)

Usaha atas iman dan amal..

No comments:

Post a Comment