Sunday 26 October 2014

Kurma Daging yang Sodap!!!

Assalamualaikum semua.
Beberapa hari yang lepas, saya ada buat kurma daging. Saya buat ni bukan untuk saya, tapi nak bagi dekat jiran saya, Dato Hashim dan family. Dato Hashim ni sebenarnya ikut isteri dia datang attachment kat hospital di Jepun ni untuk tempoh 3 bulan. Kebetulan( in other word; qada’ qadar Allah) , kena di hospital university  saya. Isteri beliau ni dr pakar mata dekat Hospital USM kat Kelantan.

Alang2 dah memasak tu, saya bagi la jugak sikit untuk member saya yang lain, yang jugak baru datang tapi saya terlupa pulak nak jamu kawan saya ni.HOHO, gomen ne..

Sebenarnya, saya tak mahir sangat nak buat gulai kurma daging yang sedap, jadi saya pun google la kot2 ada resepi yang sedap dan senang.  Jadi, hasil google tu, saya belajar dari blog DARi Dunia Dapurku dan saya ubahsuai sikit ikut bahan yang ada. Maklumlaa duk sorang2, walaupun dah kawin.

Alhamdulillah, sedap sangat(ikut tekak saya laa)!!..opsss, bocor rahsia saya makan jugak..huhu..=)

So,ni dia resepinya, 


Kurma daging
Oleh: Abu Umar

bahan2

Daging setengah kilo
Rempah kurma (1 dan ¾ sudu besar)
Bawang besar( 1 biji )
Bawang putih(3 biji)
Halia (1 inci)
Santan (satu cawan)
Rempah ratus(kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga)
Asam keping(1 keping)

Cara2
  1. Tumiskan rempah 4 beradik hingga naik bau.
  2. Tumis bahan kisar sehingga naik bau dan masak
  3. Masukkan rempah kurma dan masak untuk 1-2 minit, Jangan terlalu lama taknak bagi hangit rempah kurma
  4. Masukkan daging dan gaul sebati dan biarkan untuk tempoh 8-10 minit, supaya air daging keluar
  5. Masukkan santan. Kadar santan tu, sesuaikan dengan kuantiti rempah dan daging, Kalau terlebih santan, warna dia akan jadi muda sangat.
  6. Masukkan asam keping.
  7. Masukkan air satu gelas.
  8. Masukkan gula nise.
  9. Rasakan dengan garam dan gula.
  10. Masak hingga jadi pekat, atau ikut keinginan hati kadar kepekatan.

Usaha Atas Iman dan Amal
p/s:gambar ni saya ambik guna kamera laptop, jadi kurang menarik jadinya..

No comments:

Post a Comment