Wednesday 5 November 2014

KIsah Sebuah Senyuman

Assalamualaikum semua..

dah lama saya tak menulis ni..rasanya dah hampir seminggu lebih jugak laa...sibuk sikit..nak kena siapkan kawal terbang untuk research before dateline, dan melayani tetamu dari Indonesia....

Petang ni pun, bapak2 itu baru berangkat ke Hiroshima, terasa kesedihannya...huhu..='(
itu yang takde mood nak menulis thesis ni. sebagai gantinya, saya menulis entri ni pulak...=')

so, petang ni, saya nak menulis something...sebenarnya, ada banyak topik2 yang saya nak tulis yang saya dh himpunkan selama seminggu ni..tapi entah kenapa, waktu saya decide nak update blog ni..topik ni yang mula2 terlintas dalam kepala saya....

ceritanya macam ni,
saya teringat, suatu hari tu, saya ada selawat kepada Nabi saw. Terbayang dalam otak saya waktu tu, Nabi tengah senyum kepada saya, walaupun saya tak pernah mimpi or lihat wajah Nabi. Saya hanya terbayang satu wajah yang hensem dan senang hati untuk memandangnya. Keadaan Nabi tu, seolah2 Nabi tersangat gembira dengan selawat saya itu.

jadinya, saya pun turut tersenyum waktu tu. Saya senyum sebb Nabi suka dengan selawat saya.
Indahnya..
sangat Indah...huhu, nak nangis rasanya bila tulis benda ni...='(

Tapi, entah mengapa tiba2..keseronokan dalam selawat tu, terganggu..
Terlintas waktu tu dalam hati saya, "aku dah baca Quran ke belum hari ni..?"

Sejujurnya, hari di mana peristiwa ini terjadi, saya belum menyentuh al-Quran untuk beberapa hari. Malah, surah2 amalan, jugak saya tinggalkan untuk beberapa hari seblumnya....

errrmmmmm...
terdetik dalam hati saya, macam mana Nabi boleh gembira dengan selawat saya sedangkan amalan2 atau perbuatan yang menyukakan Nabi pun saya tidak kerjakan..rasa macam tak betul je, kalau saya bagitau yang saya Sayang kat seseorang, tapi saya tak buat benda yang dia suka..jadinya, nak melegakan hati ni, Saya pun niat, untuk baca Quran setiap hari. seboleh-bolehnya baca dengan lihat Quran tu, tapi kalau tak mampu(or sibuk bebenor) baca Quran yang saya ada hafal.

itulah ceritanya, tentang saya......untuk korang yang baca benda ni, supaya lebih feel, korang try la untuk relatekan dengan benda2 lain..contohnya, aku masak kat Dapur ni, ikut cara Nabi ke..aku buang air ni, ikut cara Nabi ke, atau apa2 jerr...
Malu kita dengan Nabi.

Usaha Atas ImAn & Amal


No comments:

Post a Comment