Saturday 24 May 2014

Lemak dan Darah

I`m just finished doing my routine for today. O Allah, thanks for make everything easy for me, Alhamdulillah. Hari ni, saya baca satu kisah dari satu kitab ni..pasal sahabat-sahabat Nabi saw. ada satu kisah ni pasal sahabat Nabi yang namanya Khabbab bin al-Aratt ra. saya kagum dengan sahabat ni, so saya pun terpanggil la untuk share pasal citer ni dan antara kata-kata sahabat yang hebat ni. oh ya, sahabat ni adalah golongan awwalin(golongan yang awal) yang memeluk Islam. kalau ikut sumber dari kitab yang saya baca ni, penulis kitab ni beritahu yang Hazrat Khabbab ni masuk islam setelah 5 ke 6 orang yang baru memeluk Islam. Sahabat ni jugak seorang hamba kepada seorang wanita. Kisahnya begini.....Sewaktu pemerintahan Umar ra, beliau telah ditanya oleh Hazrat Umar ra secara terperinci tentang segala penderitaan yang telah diaalaminya. Hazrat Khabbab beritahu;"Lihatlah belakang saya". Setelah Saidina Umar melihat belakang Hazrat Khabbab, Saidina Umar beritahu;" Saya tidak pernah melihat belakang yang begini." setelah itu, Hazrat Khabbab telah berkata;" Saya telah diletakkan di atas bara api lalu diheret. Lemak dan darah dari belakang saya memadamkan bara api tersebut."

Subhanallah!!Hebat kan!!!..ini kisah benar yer. Bukan movie Hollywood. Kalau orang Jepun, mesti dia akan cakap;"Uso!!!","Arienai!!","Majide!!",sebab citer-citer macam ni, tak boleh diterima akal. tapi, kita sebagai orang yang beriman, kisah-kisah sebegini sebenarnya adalah benar dan perlu diambil pengajaran agar kita pun dapat meningkatkan iman kita dan amal kita..huhu

okeeyy, ada satu lagi kisah pasal sahabat hebat ni. Hazrat Khabbab telah menangis apabila Islam telah maju dan pintu kemenangan telah terbuka. Kata beliau;" Saya berlindung dengan Allah swt daripada Dia mengganjarkan segala penderitaan kita yang lalu di dunia ini lagi."

apa yang saya boleh faham dari kata-kata hazrat Khabbab ni,.Hazrat Khabbab telah buat macam-macam pengorbanan dan telah alami macam-macam penderitaan time awal-awal dulu. so, hazrat Khabbab bimbang seandainya, kot-kot Allah bagi ganjaran kat dunia lagi, dan bila kat akhirat, sudah tidak ada ganjaran untuk dia, sebabnya semua telah dibalas ketika di dunia ini lagi. ini sekadar kefahaman saya yang lemah dan jahil ni.

mudah-mudahan, Allah bagi saya dan seluruh umat dengan taufik dan hidayah agar dapat amalkan agama dengan sempurna, ikut cara Rasulullah saw yang mulia. Banyak lagi umat Nabi yang belum dapat Lailahaillallah.


No comments:

Post a Comment