Wednesday 28 May 2014

Dah Dah La Tu Berehatnyer..

Ni sebenarnya citer semalam..time tgh duduk-duduk dalam lab sambil baca buku, sensei saya pun masuk la dalam lab kitaorang, budak undergraduate final year. Lepas tu, sensei pun borak-borak la ngan budak-budaK UAV(unmanned aerial vehicle) dan budak-budak tu termasuk saya..hehe. Tapi, aku buat tak tahu sangat, sebab saya tak berapa faham content perbualan. Tiba-tiba, sensei sebut nama saya, gelabah la sikit tak tentu pasal, n saya tengok member lain semua ambik buku nota dan keluar. Saya yang tak faham, follow je. Masuk la ke official lab kitaorang kat tingkat empat dalam mechanical building. Masuk-masuk je, kitaorang pun buat bulatan. Dipendekkan cerita, rupa-rupanya sensei nak mula bahagikan tema research masing-masing. Yeayyyy!!!!setelah kurang lebih 2 bulan tak buat apa-apa.:)

Semuanya ada 5 tema, yang first tema kena buat model kapal terbang, dalam bahasa jepun benda tu disebut kitai(機体);second kena buat research pasal kapal terbang untuk terbang kat persekitaran luar-reseach lain semua buat dalam ruangan tertutup. Yang third dan yang keempat pasal image display. Yang ni kena tampal kamera kat kapal terbang, lepas tu nanti ada beberapa gerakan dan kamera akan record time buat gerakan tu. yang ketiga kena buat gerakan pusingan( mcm tang terconteng kat papan putih) dan yang keempat gerakan landing. Dan yang last sekali, yang paling leceh, sampai tak ada antara kitaorang yang teringin nak pilih yang ni adalah simulation. Dari explanation sensei, macam susah sebab nnti kena kira semua variable dan masukkan dalam simulation. Kalau yang member jepun, tak tahu la kenapa tak nak ambik, tapi saya memang tak suka benda-benda pasal komputer ni.

Last sekali, nak share ni je. For me, it's quite funny moment. Citernya, time sensei tengah explain pasal tema-tema tu, sensei ada guna istilah ma-ka-(マーカー). Time tu, saya blur sangat apa ke halnya guna marker("ma-ka-" tu marker dalam english maksudnye). Dalam explanation tu, sensei bagitau yang nanti kat bahagia sayap kapal terbang, kita buat marker..n bla bla bla, marker, bla bla bla...sampai abis explaination pasal tema tu(tema nombor 4). Saya pun still lagi blur. Apa kaitan ngan marker pen nih..?? Lepas tu, baru saya faham.. Saya try translate balik istilah ma-ka- tu kepada english dan lepas tu kepada bahasa melayu. ooooooo!!!! patut la. Rupa-rupanya, saya yang salah faham. Ma-ka- tu memang betul marker, kalau translate ke bahasa melayu  jadinya penanda. Yang salah fahamnya adalah, saya faham yang ma-ka- tu adalah marker pen. Sebabnya, time kat malaysia dah terbiasa bahasakan 'marker pen' tu sebagai 'marker' je. Haha..itulah cerita saya. 
Last sekali,
 Yang pentingnya, dah dah la tu berehatnyer..!!

No comments:

Post a Comment