Wednesday 4 March 2015

Agar agar santan

Assalamualaikum semua, 
Iman macam mana?? Sihat??
Alhamdulillah, beberapa ari yang lalu saya ada buat agar2 santan. Menu ni termasuk dalam rangka nak menghabiskan stok2 makanan sebelum pulang ke Malaysia. Ada banyak lagi menu yang saya nak buat, terutama kuih2 sebab macam2 yang still ada, tepung beras, kacang hijau, ikan bilis dan macam2 lagi. Sebenarnya ni first time saya buat agar2 santan ni, dan ni memang antara kuih feveret. Lebih2 lgi kalau yang versi gula melaka tu. Warna coklat.

Bila saya habaq kat isteri saya, dia tiba2 jealous, sbb dia kata yang dia pernah buat tapi tak menjadi. Tak jadi duit lapis pun. Huhu..oklah terus kepada resepi. Mengikut apa yang saya baca dari blog2 otai2 masakan, saya perasan yang sebenarnya ada dua kaedah yang boleh digunakan pakai. 

Pertama: santan disatukan terus, nnti jadi 2 lapis dengan sendirinya.
Kedua: buat 2 adunan yang berbeza. Bersantan dengan tidak bersantan.

Saya buat yang cara pertama:
Nnti insyaAllah nk try cara kedua kat Malaysia pulak.:)

Resepi:Agar agar santan
1 pek serbuk agar2(saya pakai yang siap kaler merah)
Daun pandan(saya pakai 1 jer)
Gula (ikut kesukaan hati untuk kuantitinya)
800 ml air
200 ml santan pekat
Garam(Setengah sudu teh)

Steps:
1. Campur semua bahan kecuali santan dan garam. Biarkan mendidih.
2.masukkan santan dan garam. Biarkan mendidih lebih lama.
3. Masukkan dalam acuan dan biarkan sejuk. InsyaAllah terhasil dengan sendiri 2 lapisan itu. Santan akan timbul ke permukaan

Reminder: ni hipotesis saya kalau ada yang tak jadi dua lapis. Santan tak pekat dan bercampur air, sebb tu kena didihkan lama untuk evaporatekan air dalam santan dan supaya density santan akan menyebtkn ianya timbul.

Tapi satu jer kalu pakai kaedah ni, santan akan jadi nipis lapisannya, mcm saya punya, sbb hanya santan yang pekat akan timbul. Kalau nk tebal, santan kena banyak.

No comments:

Post a Comment